Thursday, December 8, 2011

Buah kemunting oh buah kemunting^_^

Nama Vernakular : Kemunting
Nama Sains : Rhodamyrtus Tomentosa
Famili : Myrtaceace
Pokok kemunting merupakan pokok renik yang mencapai ketinggian hanya 1m. Pokoknya berbulu. Daun adalah glabrus di abaksial, berbulu putih dan bentuk adalah eliptik yang bersaiz 4 hingga 6.5cm panjang. Peruratan utama timbul di abaksial. Pokok kemunting adalah berbunga. Bunganya berwarna merah jampu. Bilangan bunga adalah 1 hingga 3 dalam satu tangkai. Ia mempunyai buah yang berbulu dan boleh dimakan.

Kegunaan
Pokok kemunting boleh merawat sakit perut. Pucuk dan daun direbus dan airnya diminum. Ia dapat melegakan sakit perut.
Pucuk pokok kemunting boleh digunakan untuk rawatan selepas bersalin. Pucuknya, daun inai, daun hati-hati dan daun jampu batu direbus bersama dan airnya diminum untuk mengecutkan rahim.
Di samping itu, akar dan daun pokok kemunting boleh mengubati keputihan pada wanita. Akar dan daun direbus bersama dan campuram itu dibuat untuk diminum.

Sumber: http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/parimala.htm

haaaa...mst korg tertanya2x pokok ape ni kan??nilah pokok kemunting.. exceli pokok ni amat sinonim dlm kehidupan aku semasa alam kanak2x dlu.. mane xnye kat blkg umah aku dulu byk gler pokok ni tumbuh.. aku & the geng plar menyemak kat pokok ni nk kutip buahnye utk dimakan*_*.. Aku xthlar ms kecik dlu ble last aku tgk pokok ni...ble dh besar tuptup aku dh xjmpa dh pokok ni & dh lame xmkn buahnye..since aku jogin kat taman botani putrajaya, aku ternampak pokok ni..epy gler time 2..xsgka jumpa plk pokok 2 pada umur 24tahun..hehe.. td aku search kat tenet pasal buah ni..xtahu lar pulak byk gak khasiat buah ni=))



***nilar buahnye..comelkan??kecik molek..merah mcm ni dh masak tp kalu nk manis biar die kaler itam2x ckit..mcm kat bawah ni^_*



haa..mcm ni amat anek dimakan..manis=))

Inilah isi buah kemunting=))

Masa kat taman ni aku amek 4 biji jek..nak amek byk tp tkot pulak..huhu.. aku bg b mkn..die ckp biar btol syg ni..b xpenah tgk n th pun buah nih..aku nk gelak jek..nilar buah yg aku suke mkn masa kanak2x ribena dlu..hehe^-^...

aik tetbe jek de pic ni..=p saje je cz pic ni mengingatkan aku time p jogin ngan b..ktowg tjumpa dengan buah yg cumil 2^^____^^
B: nnt kt tanam pokok ni ea?serius ni <3

No comments:

Post a Comment